Azam Baru Tahun 2014

Assalamualaikum semua...

    Tahun baru dah nak tiba... Confirm semua sudah ada azam barukan? Haha... Atikah pun ada azam baru yang sebelum ini tidak pernah Atikah fikir. Nak tahu? Boleh saja dengan meneruskan membaca entry blog Atikah. Haha

    Azam baru Atikah tidaklah gempak macam orang lain pun. Macam biasa saja. Sebut pasal azam baru, azam baru ini mesti ditunaikan dengan penuh keyakinan dan kita mampu melakukannya.

    Azam baru Atikah untuk tahun 2014 ialah :-
  1. Atikah nak dalam exam dapat semua A (In shaa Allah).
  2. Atikah nak dapat pointer tertinggi dalam kursus Atikah.
  3. Atikah nak menentang orang yang cabar Atikah dari kursus Perbankan dan Kimpalan.
  4. Atikah nak jadi pelajar yang pintar (Oh Yeah!).
    Haha... Itu saja azam Atikah untuk tahun 2014 ini. Semoga Atikah dapat merealisasikannya. Amin...

Wassalam...

Bermain Dengan Kata-kata

Assalamualaikum semua...

    Topik kita untuk hari ini ialah bermain dengan kata-kata. Sebut pasal kata-kata, sudah semestinya ada dikalangan kamu yang suka berkata-kata. Tidak kisahlah ayat jiwang, sedih, gembira, hikmah dan sebagainya. Begitu juga Atikah, Atikah paling gemar dalam bermain dengan kata-kata.

    Terlalu banyak kata-kata yang Atikah buat. Tapi sayangnya Atikah tidak menyimpannya. Walaupun hanya sekadar kata-kata, tetap juga ada maksud tersendiri sehingga boleh menusuk ke dalam jiwa... Bagi orang yang memahaminya dengan jiwa dan perasaan, sudah tentu akan dapat menjiwai maksud kata-kata tersebut.

    Antara kata-kata Atikah yang masih lagi Atikah simpan :-

  1. Dunia nie bgiku umpama sebuah jln cerita yg sdh diatur... Dri awal p'mulaan sehinggalah ke titik penamatnya... Mngkn kita x pernah sngka dan x pernah duga... Bgi kita perkara t'sbut adalah mustahil... Tp itulah kenyataannya...
  2. Lelaki yang baik TIDAK akan menyentuh perempuan yang bukan mahram sesuka hati.
  3. Penatnya seorg teman krn menjaga hati sahabatnya...
  4. Maafkn aq wahai sahabat lmaku... Sdh t'lalu lma aq membiarkn mu... Tp kli nie, aq xkn mengecewaknmu... Tggu larr ketibaanku nnty...
  5. Walau seteruk mna pun perangai mereka dan kita tau apa yg mereka lakukan slama nie adalah kurang baik, jgn larr sesekali kita membuka aib mereka...
  6. Hidup b'gantung dgn ubat bukanlah suatu kehidupan yg diinginkn oleh stiap pesakit... Jd, b'syukurlah kmu kerana diberi peluang utk sihat...
  7. P'gaduhan antara dua org insan TIDAK akan selesai jika TIDAK ada d kalangan mereka yg ingin mengalah ataupun minta maaf...
  8. Ya Allah, hidup dan matiku hanyalah untuk-Mu....
  9. Cintailah Tuhanmu, Allah... Jgn cinta hanya sekadar d mulut! Tapi cintailah melalui hatimu... Kerana cinta Allah lebih agung dr mna2 cinta duniawi... Ikutilah perintah-Nya dan jauhilah larangan-Nya...
  10. Senyuman sinis sntiasa mengiringi diriku apabila melihat dirimu... Itu larr kau pemusnah jiwaku... Tiada gna sdh engkau menyesal skrg walaupun kau menangis dgn air mata darah sekalipun, ia tetap akn menjd sia2... Semuanya sdh pun t'lmbt... Bukan niatku utk menbenci dirimu tetapi perangaimu tlah pun mengubah persepsi diriku...
  11. Apabila jiwaku sakit, aq hnya mampu menangis dan b'doa agar aq tabah menghadapinya... T'kdg aq b'fikir, mampukh aq utk menerusknnya?
  12. Kehidupan aq umpama sbuah cerpen yg hanya direka dan mustahil utk b'laku d dunia nyata... Tp kini ku x sngka p'kara yg mustahil itu tetap jga akan b'laku...
  13. Apa yg kta jd skrg adalah apa yg kta pilih dlu... Apa yg kta jd akan dtg adalah apa yg kta pilih skrg... Cari larr jln yg akn membwa kebahagiaan n bkn kesengsaraan...
  14. Ingin skali aq mengatakn smua yg sdg b'main d fikiranku... Tetapi mulut ini t'lalu berat sehingga aq xmampu utk b'kata... Oleh sbb itu, aq mengambil jln utk pendamkn sja...
  15. Semakin lama aq hidup, semakin pendek umurku... Semakin jauh ku b'jln, semakin dekat aq mendekati mati...
  16. Org yg single bkn b'mkna tidak laku... Tetapi mereka menunggu org yg btul2 mnjadi pasangan hidup mereka...
  17. Sebuah hubungan itu tidak akan kekal jika tidak ada yang namanya KEJUJURAN...
  18. Jika kamu bersedih, terluka, kecewa dan banyak bebanan masalah, maka luahkanlah pada Allah, mengadulah pada Allah kerana Dia Maha Mendengar segala isi hatimu.. Ingatlah Allah ketika senang dan susah. DIA lah sebaik sebaik tempat untuk kita luahkan segalanya..
  19. Apabila kita enjoy dlm bwat sesuatu p'kara, confirm p'kara t'sbut akn siap dgn mudah dan cepat.... "Buat larr sesutu krja itu dgn hati yg ikhlas"
  20. Aq lebih suka mendgr dan mendiamkn diri b'banding b'bicara... Kerana aq takut apabila b'mulanya aq b'kata sesuatu akan menyinggungkn perasaan org lain...
  21. Kita hidup d dunia nie hnya larr sementara waktu... Selagi kita hidup, selagi tuh larr kita perlu b'bkti utk ibu dan ayah... Jika mereka tlah pun tiada, doakan larr kebahagiaan mereka d alam sna... Jgn lupa jga utk tunaikn sgala perintah Allah...
  22. Hidup ini umpama lilin dan api yg membakar sumbu itu umpama masa kita... Semakin lama masa kita hidup, semakin singkat kehidupan kita d dunia nie...
  23. Kupendamkn sgala yg aq rasakn... X pernah sekali aq ungkapkn...
  24. Dri mata, kita bleh tahu sgala2nya... Dri mata, kita bleh tahu kebenaran... Kerana mata tidak akan menipu kita...
  25. Wahai kaum hawa.... Aq bkn nk jaga tepi kain kmu... Tp aq mohon, jaga larr maruah kmu sebagai seorg prempuan... Jaga larr batas p'gaulan kmu dgn org yg b'lainan jenis dgn mu...
  26. Kta hidup d dunia nie umpama kta berada pd papan p'mainan... Kta sebagai pemain perlu pndai memainkn peranan utk memilih jln pulang antara kecundang dlm kehancuran atau dlm keadaan yg selamat... Begitu jga kta, mau hncur dlm usia yg muda ataupun sebaliknya...
  27. Baik buruk mnjd pilihan stiap insan yg b'gelar manusia...
  28. PENAT adalah satu alasan yg biasa dgunakn oleh insan yg b'gelar manusia bgi menggantikn p'kataan MALAS.
  29. Apabila kta pndai mnjaga p'tuturan kta, alangkah indahnya...
  30. Mngkn kau xpernah sdr, kta b'ada d dunia nie sbg seorang pemain... Kta seharusnya mnjd pemain yg hebat, bkn b'hnti d tgh jln tetapi sntiasa maju ke dpn sehingga smpai ke penamat... Itu larr nma nya pemain yg hebat...
  31. Jgn larr sesekali mengutuk org yg hodoh paras rupanya... Smua manusia sma jak... Teda yg bezanya... Yg beza hanya larr hati stiap manusia....
  32. Knp aq slalu lari drpd b'temu dgn dirimu? Itu sbb aq nk jaga jarak antara kita...

    Sebenarnya masih lagi banyak kata-kata Atikah itu... Tapi sudah tidak tahu hilang ke mana... Haha

Wassalam...

Personaliti Berubah?

Assalamualaikum semua....

    Setiap orang mesti ada personaliti tersendirikan? Tak kiralah ayu, ganas, kasar, peramah, pendiam dan sebagainya... Nak dijadikan cerita, Atikah ini banyak sangat personaliti sampai-sampai Atikah sendiri tidak tahu apa personaliti Atikah yang sebenar...

    Hari ini hari Jumaat. Jadi, Atikah memilih antara mahu pakai baju muslimah atau jubah. Pilih punya pilih, akhirnya Atikah lebih memilih untuk memakai jubah. Start sahaja Atikah memakai jubah, personaliti terus berubah menjadi ayu. Ayu? Terkejut rasanya. Sedangkan Atikah ini sebenarnya ganas dan kasar. Tiba-tiba berubah menjadi ayu.

    Dengan memakai jubah tersebut, tingkah laku Atikah berubah. Cara berjalan, cara percakapan dan sebagainya. Atikah menjadi pelik. Jarang sekali Atikah berubah menjadi ayu sedemikian rupa. Terkejut rasanya kenapa diri Atikah begitu. Haha. Mungkin dalam fikiran Atikah, apabila kita memakai jubah atau pakaian yang betul-betul menutup aurat, kita haruslah menjaga etika seorang Muslim dan jangan mencemarkannya. Mungkin dengan memakai jubah tersebut, Atikah perlu ada rasa hormat ketika memakainya...

Wassalam

Perangai di Sekolah Menengah

Assalamualaikum semua.... ^_^

    Kamu semua mesti ada perangai dekat sekolah menengahkan? Atikah pun ada  juga... Tapi yang paling teruk ialah perangai kat sekolah rendah... Hehe... Itu Atikah tidak dapat cerita macam mana perangai Atikah dekat sekolah rendah... Biar menjadi kenangan pahit mahupun manis...

    Berbalik kepada tajuk... Hehe... Atikah sebenarnya budak baik dekat sekolah menengah sebab tak pernah dapat kad merah daripada cikgu... Haha... Baiklah sangat... Senang ceritalahkan, Atikah ni jarang nak ponteng kelas. Mungkin ada tapi sekali dua macam itulah sebab tugasan tidak siap...

    Atikah jarang nak siapkan tugasan yang kena bagi. Alasan paling senang ialah malas nak buat. Banyak sangat dan menyusahkan... Tapi Atikah ni pandai nak cover sedikit. Cikgu periksa buku kadang-kadang depan sekali dan belakang sekali. So, tengah-tengah itu yang Atikah tidak siapkan. Haha. Paling utama dalam diri Atikah, Atikah ni kuat tidur dalam kelas.

    Nak dijadikan cerita, Atikah ni sebenarnya pengawas sekolah. Awal-awal memang rajin gilalah nak jalankan tugas. Tapi, bila dah pertengahan tahun, start lah penyakit malas nak bertugas. Hehe. Atikah ni sebenarnya suka sangat nak langgar peraturan sekolah. Nasib guru-guru tak perasan. Pandai cover lah katakan. Kawan Atikah cakap, "pengawas tak bertauliah"... Haha

    Disebabkan perangai Atikah, result dalam exam Atikah semakin merosot. Sampai ke peperiksaan besar. Keputusan peperiksaan tidak memuaskan. Bila dapat tahu keputusan Atikah macam begitu dalam peperiksaan besar, Atikah menangis sepuas-puasnya. Kecewa dengan diri sendiri. Yalah, Atikah dikategorikan sebagai pelajar pandai. Tapi disebabkan sikap Atikah, Atikah kecundang jauh ke belakang. Di situ, Atikah tekad untuk membalas dendam dalam peperiksaan besar yang akan datang. Atikah akan buktikan yang Atikah boleh lakukan yang terbaik.

    Pengajarannya, jangan jadi macam Atikah... Perangai tu tidak baik. Alhamdulillah perangai lama tu sudah tiada dan nasib Atikah sudah pindah sekolah. Kalau tidak, masih dengan perangai lamalah jawabnya.

Wassalam



Kesal

Ya Allah!
Mungkin teknik penyampaian aku salah... Aku telah gagal menyelamatkan mereka... Mereka tidak ingin menerima apa yang aku sampaikan walaupun mereka seagama denganku... Aku mohon, selamatkanlah mereka di dunia dan di akhirat... Bukakanlah pintu hati mereka dan luruskanlah jalan mereka ke jalan-Mu ya Allah...

Ya Allah!
Berikanlah aku kekuatan dan ketabahan untuk menghadapi semua ini. Berikanlah aku ketenangan... Hanya kepada-Mu sahaja tempat ku memohon dan tempat ku meminta... Ampunilah dosa-dosaku yang telah aku lakukan selama ini...

Hanya kepada-Mu sahaja tempat ku berharap...

Mengaktifkan Blog

Assalamualaikum ^_^

    Sudah lama terbengkalai blog Atikah ini.. Haha... Sebelum Atikah masuk asrama, Atikah nak aktifkan balik blog ini... Berhabuk sudah dan tidak terlayan... Kesian rasanya... Haha... Dalam sehari, sekurang-kurangnya Atikah akan buat post baru. Asyik layan FACEBOOK saja... Rasa bosan pulakkan? Haha... Kalau sudah aktif blog ini, tidak lagi sunyi macam krik krik krik krik.. Haha

    Tidak lama lagi Atikah nak masuk asrama. Sekejap saja rasanya cuti ini. Begitu pantas sampai tidak terasa perjalanannya. So, tidak dapatlah lagi layan blog. :'( Haha... Nanti cuti dapat layan juga...

Wassalam

Sensitif Terhadap Lelaki

Assalamualaikum semua... ^_^

     Hehe... Atikah just nak kongsikan perihal tentang Atikah. Atikah ini sebenarnya sensitif terhadap lelaki. Bukan bermakna Atikah ini seorang yang LESBIAN. NO!!!! Atikah bukan begitu dan Atikah masih normal untuk mempunyai perasaan terhadap seorang lelaki.

     Sifat ini sudah semula jadi dalam diri Atikah sejak kecil lagi. Tidak tahu kenapa. Memang Atikah tidak suka dekat dengan lelaki apatah lagi bertentangan mata. Atikah hanya mampu menundukkan muka apabila ada lelaki yang pandang Atikah.

    Tetapi sensitif ini hanya untuk orang yang Atikah tidak kenali. Kalau kawan lelaki, Atikah tidak kisah untuk melihat mukanya apatah lagi matanya. Cuma Atikah ada sifat yang memang sukar untuk mendekati lelaki walaupun hanya sekadar kawan.

     Walau apapun, Atikah tetap bersyukur. Mungkin benda ini datang dari Allah dan memang cukup baik untuk Atikah. Sekurang-kurang tidak akan ada berlakunya maksiat. Begitu juga dengan fitnah.

Wassalam...

Maafkan Aku Ibu

Ibu...
Walaupun ibu mendidikku dengan kasar, aku tetap menyayangimu ibu. Ibu mendidikku sedemikian rupa kerana ibu takut. Takut anak-anak ibu ini tidak ada masa depan. Hati ibu ketika itu hancur dan punah. Memang ketika itu aku masih lagi kecil dan tidak faham apa-apa. Tapi aku sering melihat ibu menangis. Seperti orang yang hilang haluan.

Ibu...
Didikan ibu memberi aku kesan. Kesan untuk menjadi orang yang berguna pada masa depan. Begitu juga dengan didikan ayah padaku. Memang kalau aku salah, ayah pasti akan memukul aku dengan penyangkut pakaian. Pedih dan sakit rasanya yang aku terima sebab ketika itu aku masih lagi kecil.

Ibu...
Ketika aku salah dalam berkata-kata, pergaulan dan perlakuan, ibu dan ayah tidak pernah penat untuk menegurku dan memberikanku nasihat. Masih segar lagi diingatanku yang aku pernah berbohong dan berkasar kata kepada ibu dan ayah, aku teruk dimarahi. Ibu dan ayah seperti tidak mahu memaafkan aku ketika itu. Aku tahu aku salah. Fikiranku belum matang ketika itu. Maafkan aku. Aku berdosa terhadap kedua orang tua aku.

Ibu...
Aku pernah mengecewakanmu dengan keputusan peperiksaan aku. Bukan seperti yang ibu dan ayah harapkan. Memang aku tergolong dalam kalangan pelajar pintar, tapi aku ini seorang yang malas. Aku tidak dapat masuk ke dalam asrama penuh. Maafkan aku ibu.

Ibu...
Azam aku ketika ini ingin membalas balik jasa ibu dan ayah. Aku akan berusaha dalam pelajaran untuk menjadi orang yang betul-betul berguna. Dalam fikiran aku, aku hanya ingin menolong ibu dan ayah pada masa depan. Oleh itu, untuk kali ini aku tidak ingin lagi melihat ibu dan ayah kecewa.

MAAFKAN AKU IBU KERANA SERING MELUKAKAN HATIMU

Softball Team

Tidak ada benda yang mo cerita dekat sini... Atikah hanya tunjukkan gambar jak... Lagipun tahun ini Atikah masuk asrama, so Atikah jarang update blog... hehe