Busy

Assalamualaikum semua ^_^

    Atikah kini kembali lagi. Semenjak kebelakangan ni Atikah busy dan Atikah tahu yang Atikah akan sentiasa sibuk. Jadi kuranglah nak post baru dekat blog ni.

    Nak dijadikan cerita, Atikah tetap juga nak post entry baru. Cuma kekadang tu tak tahu nak post pasal apa. Haha. Tapi bila sudah ada cerita, bukan main panjang ceritanya. Terus dapat buat jadi karangan. Haha. Oklah. Sampai sini saja. Kalau ada cerita apa-apa, ada juga tu Atikah post.

Wassalam.

Selamat Tahun Baru 2016

Assalamualaikum semua ^_^

    Atikah nak ucapkan Selamat Tahun Baru dan kembali ke sekolah. Alhamdulillah Atikah semakin pulih dari demam. Tak sangka demam kali ini jangka masanya panjang. Huhu

    Azam? Tak terfikir langsung pula. Hehe. Tahun ni Atikah tidak duduk di asrama sudah. Kenapa? Sebabnya Atikah ad tempat tinggal sendiri. Jadi tidak layak untuk kemasukan asrama. 3 tahun sudah Atikah duduk di asrama tiba-tiba jadi pelajar harian. Macam kekok sedikit. Haha

    Atikah ke kolej nanti akan naik motor. Jadi tidak menyusahkan ibu dan ayah Atikah. Sebelum ke kolej, Atikah akan hantar adik Atikah ke sekolah dulu. Huhu. 

    Tahun ini adalah tahun terakhir pengajian Atikah di kolej. Jadi Atikah kena berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan. Oklah, nanti kita sambung lagi.

Wassalam. ^_^

Salam Maulidur Rasul

Assalamualaikum semua ^_^
Sempena Maulidur Rasul, Atikah nak kongsikan nasyid-nasyid yang berkaitan dengan Rasulullah







Masih Sempatkah Buat Aku?

Assalamualaikum semua ^_^ . Harap semua sihat. Atikah tengah demam teruk tapi masih sempat nak buat entry baru dekat blog. Hehe.

    Sejak kebelakangan ini, semakin ramai orang meninggal. Tidak mengira usia. Bila sudah ajal, malaikat maut akan mengambil nyawa kita. Ya! Setiap hari, setiap detik, malaikat maut akan mengintai kita untuk mencabut nyawa kita bila sudah tiba saatnya.

Atikah cuma terfikir:
  1. Sempatkah Atikah mengucap dua kalimah syahadah saat ajal menjemput? 
  2. Sempatkah Atikah menebus dosa-dosa yang lampau?
  3. Sempatkah Atikah untuk bahagiakan ibu ayah Atikah?

    Kita tidak tahu bagaimana cara kita meninggal. Kita juga tidak akan tahu bila ajal kita tiba. Oleh itu, Atikah risau, masih sempatkah untuk Atikah lakukan semua itu? Oklah. Sampai di sini saja.

Wassalam ^_^

Ambil Lesen Motosikal

Assalamualaikum semua ^_^

    Sebenarnya, inilah sebabnya kenapa Atikah jarang nak update blog ni. Atikah tengah ambil lesen motor. Mesti dapatkan lesen P dengan cepat. Yalah, tahun depan Atikah tidak duduk dekat asrama sudah. Lepas tu, tiada yang nak hantar Atikah pergi KV. So, Atikah mesti dapatkan lesen motor. Atikah nak juga cerita sepanjang proses Atikah nak ambil lesen motor ni bagi yang sudi nak baca.

    Sudah daftar apa semua dan kena call, Atikah pergi taklimat yang berjam-jam lamanya. Lepas tu nak booking untuk ujian berkomputer. Bila masa dah tiba, Atikah hadirkan diri untuk ujian berkomputer. Keputusan? Alhamdulillah lulus biarpun dapat 42/50. Sedikit saja lagi nak gagal. Nasib lulus. KPP01 Atikah dah selesai dan Atikah sudah dapat lesen L. KPP02 dan KPP03 Atikah sambung buat pada bulan 12 sebab bulan 11 Atikah ada final exam di KV.

    Atikah ada juga bawa motor ke KV disebabkan malas nak balik asrama awal. Entah hari ke berapa Atikah bawa, Atikah parking motor tu di tempatnya, motor tu jatuh dengan sendiri. Aduh! Malu bukan main. Nasib sedikit saja pelajar yang ada masa tu sebab Atikah datang awal. Dengan muka yang tidak ada perasaan, Atikah naikkan motor tu balik. Haha. Lepas tu Atikah blah macam tu saja. Haha.

    Pernah tak accident? Pernah beberapa kali. Disebabkan tu, Atikah ada sedikit trauma nak bawa motor. Tapi ayah paksa juga supaya Atikah boleh bawa motor sendiri. Alhamdulillah, Atikah dapat hapuskan trauma itu.

    Sudah tiba bulan 12, Atikah kena lengkapkan KPP02 dan KPP03. KPP02 melibatkan titi, halangan kon, brek mengejut, jalan tidak rata, selekoh tajam dan pusingan 8. Atikah banyak masalah bahagian titi dan jalan tidak rata. Masa latihan tu, nasib juga ada perempuan seorang. Dapatlah berkawan dengan dia sebab yang lain semua lelaki.

    KPP03 melibatkan jalan raya. Jalan raya ni memang tak banyak masalah buat Atikah. Masa latihan tu, Atikah seorang saja perempuan. Sedihlah juga. Atikah ni tak biasa dengan lelaki. Jadi, tiada kawan untuk Atikah bawa cerita.

    Sudah lengkap KPP02 dan KPP03, tibalah untuk ujian QTI. QTI ni adalah pra-ujian untuk melihat prestasi kita sebelum kita ambil ujian JPJ. Kalau nak lulus, mesti lulus bahagian 2 dan bahagian 3. Bahagian 2, kita perlu lakukan RPK (Rutin Pemeriksaan Kenderaan) dan RSM (Rutin Sebelum Menunggang) lalu diteruskan dengan titi, halangan kon, brek mengejut, jalan tidak rata, selekoh tajam dan membuat pusingan 8. Bahagian 3 pula, kita kena mulakan dengan RSM baru test untuk di jalan raya,

    Atikah gagal ujian QTI bahagian 2. Sedihlah juga. Masa tu Atikah tengah demam. Jadi, masa naik titi, Atikah terkandas. Kecewa. Sudahlah masa tu Atikah seorang saja perempuan. Atikah kena buat ulangan ujian QTI, nasib baiklah juga lulus ulangan tu. Bahagian 3 pula, Atikah memang tiada masalah. Sudah selesai semuanya, tunggu waktu untuk ujian JPJ saja.

    Maka ujian JPJ pun telah tiba. Ya Allah! Demam belum baik lagi. Makin teruk demam ni. Masa QTI hari tu, Atikah memang risau berabis. Takut gagal. Tapi masa JPJ ni, kerisauan langsung tidak ada. Atikah pun pelik. Bila nombor Atikah disebutkan, Atikah buatlah bahagian 2. Atikah fikir Atikah gagal sebab semasa brek mengejut, motor Atikah hampir tumbang. Yalah, kebelakangan ini hujan turun.  Abang JPJ tu ada cakap "Janganlah nangis". Nasib abang JPJ tu baik. Haha. Atikah fikir gagal sudah, rupanya lulus. Alhamdulillah bahagian 3 pun Atikah lulus. Hehe. Happy bukan main.

    Sekarang Atikah pemegang lesen P motor. Alhamdulillah for everything. Ibu dan ayah selalu berikan kata-kata semangat buat Atikah bahawa Atikah mampu. Ayah suruh tawakal. Atikah ikut cakap ayah, Atikah serah semuanya pada Allah. Sentiasa berdoa minta dipermudahkan segala urusan. Alhamdulillah, Allah permudahkan. Sampai di sini saja.

Wassalam.

Bila Nikmat Ditarik Balik

Assalamualaikum semua ^_^

    Kebelakangan ini Atikah jarang nak buat entry baru kat blog. Sebabnyaaa.... Nanti bila sudah selesai semuanya, baru Atikah beritahu apa sebabnya ^_^ . Jadi minta bersabarlah ya. Atikah taknak cerita panjang, kita kembali kepada tajuk asal blog.

    Seperti yang semua sudah sedia maklum, semua orang dianugerahkan nikmat yang tidak terhingga daripada Allah. Sebagai contohnya, kesihatan tubuh badan, harta, pangkat, kecantikan keamanan dan sebagainya. Atikah juga begitu. Nikmat yang tiada nilainya. Tapi apakan daya, nikmat yang Atikah kecapi selama ini, sedikit demi sedikit ditarik balik. Kenapa?

    Pertama, Allah menginginkan kita sedar, nikmat yang dianugerahkan itu hanya sementara waktu. Hanya pinjaman semata-mata. Sebabnya, dari mana ia datang, di situ juga ia kembali. Lebih kurang macam kita. Kita diberi peluang untuk hidup di dunia tetapi tidak akan kekal untuk selamanya. Kerana yang hidup pasti akan kembali. Begitu juga nikmat yang datang dari Allah.

    Kedua, Allah tarik balik nikmat itu kerana Dia mahu kita sentiasa mengingati Allah. Mengingati Tuhan kita yang satu. Sebab kebanyakan orang akan alpa dengan nikmat yang diberikan kemudian sedar untuk kembali kepada Allah bila nikmat itu ditarik balik. Itulah orang-orang yang rugi sekali.

    Oleh itu, jangan sia-siakan nikmat yang Allah telah berikan kepada kita untuk perkara yang tidak berfaedah, Gunakannya untuk sentiasa beramal kepada Allah. Kita juga perlu bersyukur dengan nikmat yang dianugerahkan dengan hati yang terbuka. Semua yang berlaku pasti ada hikmahnya.

    Wahhh... Panjangnya... Boleh buat karangan sudah ni. Hehe. Ini saja yang Atikah mampu sampaikan. Kalau ada yang salah, jangan segan untuk tegur Atikah. Kita sama-sama belajar. Sampai di sini saja.

Wassalam ^_^

Coursemate Bahagia

Assalamualaikum semua ^_^

    Untuk kali ini, Atikah nak cerita sedikit mengenai coursemate Atikah yang cukup sporting gila. Haaa. Inilah kawan Atikah. Sebenarnya ada 30 orang. Tapi ada yang pindah, berhenti dan sebagainya, tinggallah 24 orang saja. Ada 16 orang lelaki dan 8 orang perempuan.


.

    Pada tahun pertama dan kedua, kami sebenarnya tidaklah rapat. Entah macam mana, pada tahun ketiga kami bersama, kami rapat. Mungkin sebab tahu perangai masing-masing. Haha. Mungkin juga saat-saat bersama mengharungi ketika dimarahi oleh lecturers. Haha. Bila diingatkan balik, tersangatlah lucu. Atikah tidak mahu cerita panjang, nanti jadi sedih pula. Apa kata, tengok-tengok dulu gambar yang Atikah nak tunjuk. Kalau berkenan, jangan malu-malu tanya Atikah (cewah). Haha.


            Semua gambar diambil pada tahun ini. Sebab baru tahun ini kami keluar sama-sama:


                                       Ini gambar semasa iftar dengan ustaz dan guru bengkel.


            Ini gambar ketika beraya bersama-sama. Tak semua ada sebab ada yang lambat datang.


                       Ini pula gambar meraikan hari raya di bengkel. Bergambar bersama Miss Aina.


                                   
                Haa... Ini masa sambutan hari raya di KV. Tak semua ada sebab ada sebahagian hilang 
                                                                                 entah ke mana.


                                    
                                                             Ini gambar ketika piknik di Pantai Navy.


    Sebenarnya ada banyak lagi gambar. Tapi takut pula ada orang yang terpikat (gurau jak). Haha. Oklah. Sampai di sini saja.

Wassalam ^_^