Belajar atau Kahwin?

Assalamualaikum semua ^_^

    WOW! Tajuk hari ni nampak lain. Haha. Ini berkaitan perbualan Atikah dengan ibu baru-baru ini. Bagi yang sudi baca, bacalah sekadar buang boring (maybe?). Perbualannya ni berlaku ketika masak bersama ibu di dapur. Begini perbualannya:

"Tahun depan Atikah praktikal. Selama 5 bulan lebih. Lepas tu, sambung ijazah. 3 tahun tu kali sambung belajar." 
"Belajarlah selagi mahu belajar." 
"Selagi mahu belajar?" 
"Yalah, mana tahu mahu kahwin sudah." 
"Awal jua eh." 
"Haha. Hati dan perasaan ni susah mahu dikawal. Tengok macam kakak, peluang sambung belajar ada. Tapi, dia tidak sambung. Kahwin." 
"Err. Atikah takut kahwin sebenarnya." 
"Kenapa pula nak takut?" 
"Erm...... (Oh ibu, Atikah ni takut lelaki. Macam mana nak kahwin?)"

    Sudah habis bacakan? Mungkin lucu bagi orang bila dengar Atikah ni sensitif terhadap lelaki. Tapi itulah hakikat diri Atikah yang sebenar. Mungkin orang tidak nampak dengan nyata. Nampak macam perempuan normal. Tapi dalam diri Atikah, Atikah cuba mengawal daripada kelihatan.

    Berbalik kepada tajuk, 'Belajar atau Kahwin'? Jika diberi pilihan, Atikah akan pilih belajar berbanding kahwin. Memang belajar tu memenatkan, tapi kita perlu menimba ilmu. Jangan langsung tidak mahu belajar. Tapi jika Atikah diberi pilihan untuk kerja, mungkin juga Atikah pilih kerja. Tapi yang penting, kahwin adalah pilihan terakhir.

    Memang seronok tengok anak muda kahwin awal. Macam kakak Atikah, dia kahwin awal. Lepas habis belajar di universiti, dia kerja kemudian kahwin. Nasib ipar Atikah tu memang prihatin sangat dengan kakak Atikah tu. Jadi, terhindarlah segala fitnah, dapat jauhi zina sebab sudah kahwin. Tapi Atikah tak dapat macam tu. Masih terlalu awal buat Atikah. Atikah masih mahu belajar. Huhu. Oklah, sampai di sini saja.

Wassalam. ^_^

Comments

Popular posts from this blog

Ambil Lesen Motosikal

Bila Nikmat Ditarik Balik

HIDUP BERANI UNTUK GAGAL