Dating dengan gimpshop

dialog bersama ath dan ikah...

jam berapa ko dating dengan gs?
baru ja setengah jam tadi

buat apa?!~
mendekatkan hati kami~!

curang dengan photoshop eh~...
ee~ mana da

so?
dia jauh berbeza dari photoshop my love

Y?
banyak sebab laa.. dan paling aku tak puas hati.. aku tak tau mana layer style.. xda ka?

ko nak buat apa dengan layer style tuu?
macam-macam laa!

bagi la contoh sikit...
gradient overlay!

macam la xda dalam gs tu..
ee.. ada la.. tp complicated sangat dari ps...

jadi ko give up la ni..
ahh? me? give up?
---
jeng jeng.... walaupun bukan seperti yang aku inginkan. tapi ini dah cukup bagus untuk aku.. aku dah bersunguh-sungguh ni wei... gambar wathiqah dari blog atikah.. ini untuk atikah la ni.. sebab jadi seorang kakak yang sporting..







Ini adalah n3 yang Atikah copy dari Athime kat link ini

Atikah nak ucapkan berbanyak-banyak terima kasih kat Athime kerana buat n3 ni untuk Atikah....

Contest Si Comel 2



Ini adalah contest yang ke-2 bagi contest SI COMEL. Pada contest yang pertama Atikah menang dapat tempat ke-2, dan sekarang ni Atikah ikut lagi contest Si Comel kali ke-2. Pemenangnya hanya satu saja, dan hadiahnya ialah baju netQueen. Syarat untuk menyertai contest ini ialah:

  1. Haruslah menjadi members netQueen. Sila daftar disini.
  2. Buat 1 n3 berkenaan contest ni dan pastikan ada link back ke www.netqueen.com.my
  3. Letak banner yg comel kt ats tu di tepi side bar blog anda & di dalam n3 contest anda ...harus ada link back ke n3 ini.
  4. Hantarkan SEKEPING sahaja gambar Si Comel anda yg comel itu dgn berpakaian (gambar yang di edit tidak diterima ).
  5. N3 contest hendakla diakhiri dgn " T-SHIRT EDISI TERHAD netQueen SPONSORED BY www.netqueen.com.my"
  6. Submit link n3 pd comment box n3 ini shja sebelum 3 May 2010 @ 10.30pm

Caranya:
  1. Msti mempunyai blog sendiri..
  2. Contest bermula 5 Mei 2010 - 18 May 2010 @ 10.30pm
  3. Kelayakan umur peserta adalah 1 - 12 tahun sahaja.
  4. Penyertaan anak sendiri, anak jiran, anak sedara, adik atau kenalan anda juga kami terima.
  5. Berikan butir-butir peribadi kanak-kanak tersebut seperti nama penuh, nama panggilan, tarikh lahir, sekolah, ceritakan kenapa anda pilih gambar tersebut dan nama pengirim.
  6. Hantar penyertaan anda dengan subjek email SI COMEL 2 kepada contest@netqueen.com.my
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Ajak rakan-rakan anda undi memberi undi kepada Si Comel anda kerana pemenang adalah berdasarkan undian tertinggi.

Kepada anda yang telah menghantar email gambar SI COMEL 2 sila tinggalkan komen "saya dah hantar penyertaan Si Comel 2" di sini

Sebarang pertanyaan sila emailkan kepada contest@netqueen.com.my


Ini gambar adik Atikah:


Nama penuh : Nurwathiqah Masturah Binti Abbas
Nama panggilan: Wathiqah
Tarikh lahir: 24 Jun 2006
Sekolah: Tadika Al-Iman, W.P Labuan

Atikah pilih gambar ni sebab, Atikah tengok bila adik Atikah bergambar dengan senyumannya pastu tengok atas nampak comel.... Tak taulah bagi korang... Bagi Atikah comel larr, tengok apa larr adik Atikah tu hah??? Hihihihi....

Akhir sekali :
T-SHIRT EDISI TERHAD netQueen SPONSORED BY www.netqueen.com.my




Pemenang Contest NetQueen



Hahahahaha.... Nampaknya adik Atikah dapat nombor 2...... Tak apalah, tapi dapat hadiah juga...
Tahniah kepada adik Nur Maisarah dan Nurwathiqah Masturah kerana menang dalam contest SI COMEL... Nur Maisarah menang dengan 25 vote. Nurwathiqah Masturah menang dengan 24 vote... Sikit lagi nak melepasi si Nur Maisarah... Tapi, tak apalah kan!!! Dah takdir...

Carta Contest

Ini adalah carta untuk hari ini bagi contest Si Comel:


Nampaknya, yang nombor satu tu adalah gambar adik Atikah. Wow, hebatnya... Harap-harap ia akan berkekalan hingga 28 April 2010 iaitu hari Rabu ini. Doakan lah ya, dan Atikah harap anda semua boleh tolong vote kan gambar adik Atikah tu di sini serta berikan komen... Amin....

Vote

Kepada saudara saudariku sekalian, Atikah ingin memohon supaya kalian dapat vote gambar adik Atikah di sini. Tapi, syaratnya mestilah menjadi ahli netQueen terlebih dahulu. Dan hantarlah komen kat gambar adik Atikah tu..... Gambarnya ialah seperti berikut :-



Hahaha, comelkan...!!! Kalau comel vote lah gambar adik Atikah kat sini serta berikan komen...
Siapa yang dah jadi ahli tu, vote lah ya... Kalau belum tu, masuk lah jadi ahli terlebih dahulu.

T-Shirt netQueen Percuma Untuk 100 Ahli Pertama

Super cool bajunya kan!!! Warna hitam warna yang digemari ramai... Baju yang menjadi rebutan.
Mahukan T-Shirt netQueen edisi terhad ini? Ramai-ramai kita jadi ahli netQueen sekarang...!! Best...!! 100 ahli dapat baju sama...

Segera lah join sebelum terlambat KLIK DISINI


16 Kategori Manusia Yang Tidak Dapat Menatap Wajah Allah

Salah satu nikmat yang paling besar yang dikecapi oleh penduduk syurga ialah mereka dapat melihat dan menatap wajah Allah Azza Wajalla. Allah berfirman dalam Surah al Qiamah ayat 22-25




وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ

وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بَاسِرَةٌ تَظُنُّ أَن يُفْعَلَ بِهَا فَاقِرَةٌ


Pada hari akhirat kelak, muka (orang-orang yang beriman kelihatan) berseri-seri; justeru mereka dapat menatap wajah Tuhannya. Sebaliknya muka (orang-orng kafir) serba muram dan pucat hodoh justeru mereka yakin akan menghadapi seksaan yang berat dan dahsyat.

Namun bagi orang yang bernasib malang mereka tidak akan dapat masuk syurga dan menatap wajah Allah . Golongan yang tidak akan dapat menatap wajah Allah yang mulia ialah :

1. Orang yang menjual janji setianya dengan Allah dengan harga yang tidak seberapa daripada habuan duniawi yang fana ini.(Orang bersumpah palsu) Allah berfirman
:




إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَـئِكَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ)--- آل عمران : 77



Sesungguhnya orang-orang yang mengutamakan keuntungan dunia yang sedikit dengan menolak janji Allah dan mencabuli sumpah mereka, mereka tidak akan mendapat bahagian yang baik pada hari akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan memandang kepada mereka pada hari Kiamat, dan tidak akan membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya

2. Pemerintah yang menjauhkan diri dari suka duka rakyat, tidak peduli kepada penderitaan mereka dan tidak kesihan terhadap kemiskinan dan keperitan hidup yang dihadapi oleh mereka.



عن أبي مريم الأزدي رضي الله عنه قال:قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (من ولي من أمور المسلمين شيئاً ,فاحتجب دون خلّتهم ,وحاجتهم ,وفقرهم, وفاقتهم, احتجب الله عنه يوم القيامة, دون خلّته , وحاجته , وفاقته, وفقره )



Abu Mariam al Azadi R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda :

“ Siapa yang memikul apa-apa jawatan atau tugas menguruskan orag Islam namun dia gagal memenuhi tanggongjawab dan dia mengelak daripada menyelesaikan keperluan mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaan umat Islam nescaya Allah akan mengelak (menjauhkan diri) daripadanya pada hari kiamat kelak daripada menyelesaikan keperluannya yang mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaannya pada hari tersebut.”

Hadith Sahih riwayat Abu Daud dan dianggap berstatus sahih oleh al Albani.

3. Orang Tua yang Berzina




عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال ( ( ثلاثة لايكلمهم الله يوم القيامة , ولا ينظر إليهم , ولا يزكيهم , ولهم عذاب أليم: شيخ زانٍ , وملك كذّاب , وعائل مستكبر ) أخرجه مسلم



Abu Hurairah R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. pernah bersabda:

“Tiga orang yang Allah enggan bercakap-cakap dengan mereka pada hari kiamat kelak. Allah tidak sudi memandang muka mereka, Allah tidak akan membersihkan mereka daripada dosa (dan noda) . Untuk mereka disiapkan seksa yang sangat pedih. (Mereka ialah ): Orang tua yang berzina, pemerintah yang suka berdusta dan fakir miskin yang takabbur.”

Hadith ditakhrijkan oleh Muslim.

4. Pemerintah Atau Kerajaan Yang Suka Berbohong (Dusta)


5. Orang miskin yang takabbur


6. Orang yang tak sudi menolong walau dengan mengajukan seteguk air.



في حديث ابي هريرة (……. ورجل منع فضل ماء , فيقول الله : اليوم أمنعك فضلي , كما منعت فضل مالم تعمل يداك



Dalam Hadith riwayat Abu Hurairah ada disebutkan prasa berikut: .. orang yang enggan memberi lebihan air minum (yang dia miliki kepada orang yang keputusan air minum). Sehingga Allah bersabda : Pada hari ini Aku akan menghalangmu daripada mendapat lebihan kurniaKu, persis sepertimana kamu menghalang orang lain daripada mendapat kurniaan yang bukan tangan kamu yang menciptanya.

7. Pembai’ah dan pengundi pemimpin kerana kebendaan



وعن أبي هريرة - رضي الله تعالى عنه - قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: ( ‏ ثلاثة لا يكلمهم الله يوم القيامة, ولا ينظر إليهم, ولا يزكيهم, ولهم عذاب أليم: رجل على ‏ ‏فضل ‏ ‏ماء ‏ ‏بالفلاة, ‏ ‏يمنعه من ‏ ‏ابن السبيل, ‏‏ ورجل بايع رجلا بسلعة بعد العصر, فحلف له بالله لأخذها بكذا وكذا فصدقه, وهو على غير ذلك, ورجل بايع إماما لا يبايعه إلا للدنيا, فإن أعطاه منها وفى, وإن لم يعطه منها لم يف ) متفق عليه.



Dalam hadith riwayat Abu Hurairah bahawa Rasulullah pernah bersabda

”Tiga orang Allah tidak akan bercakap cakap dengannya pada hari kiamat kelak. Malah Allah tidak akan menoleh (memandang) kepadanya, Allah tidak akan menyucikan dirinya (daripada dosa) . Sebaliknya disediakan untuknya seksa yang sangat pedih. Pertama; orang yang mempunyai bekalan air yang banyak di suatu kawasan lapang atau sahara tapi ia enggan untuk memberi minum ”Ibnu al Sabil” para musafir (yang kehabisan bekalan minuman ). Kedua; orang yang menawar untuk membeli barangan selepas asar dengan bersumpah atas nama Allah; bahawa dia akan membeli atau mengambil barang itu dengan harga tertentu.Janjinya itu dipercayai benar oleh penjual. Pada hal dia sebenarnya langsung tidak berniat untuk membelinya . Ketiga; orang membai’ah pemimpin (mengundi dan memilih atau melantik pemimpin) semata-mata kerana perhitungan keduniaan (kebendaan). Kalau orang yang dipilihnya itu memberikan janji habuannya maka barulah dia akan menunaikan kewajibannya. Kalau tidak ia akan bersikap enggan (atau ingkar).” (Hadith Muttafaqun ’alaihi)

8. Penderhaka Ibu Bapa


Rasulullah bersabda:



عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ثلاثة لاينظر الله عز وجل إليهم يوم القيامة :العاق لوالديه , والمرأة المترجلة المتشبهة بالرجال والديوث) صحيح أخرجه أحمد والنسائي



Abdullah Bin Omar R.A. meriawayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda:

“Tiga orang Allah tidak akan sudi memandang wajah mereka pada hari kiamat kelak: Penderhaka kepada dua ibu bapanya, wanita yang berlagak lelaki yang meniru kaum jantan dan golongan orang Daiyuth. Hadith sahih ditakhrijkan oleh Ahmad dan Nasaii

9. Wanita yang berlagak seperti lelaki (Tomboy)



عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال :قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ثلاثة لاينظر الله عز وجل إليهم يوم القيامة :العاق لوالديه , والمرأة المترجلة المتشبهة بالرجال والديوث ) صحيح أخرجه أحمد والنسائي



10. Orang Lelaki yang Dayyuth


Suami atau bapa yang tidak lagi mempunyai rasa cemburu dan maruah diri sehingga membiarkan isteri berjahat dengan orang lain tanpa rasa cemburu dan marah

Apabila perasaan cemburu yang positif ini sudah tidak ada lagi dalam diri seseorang ; maka tidak ada usaha untuk menentang kemungkaran terhadap maruah keluarga atau diri sendiri. Dengan itu kejahatan akan bermerajalela.

11.Pengamal Budaya Kaum Luth




عن ابن عباس رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (لاينظر الله - تعالى- إلى رجل أتى رجلاً , أو امرأة في الدّبر ) صحيح اخرجه الترمذي



Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda : Allah tidak akan sudi memandang wajah orang yang menyetubuhi lelaki atau mendatangi isterinya di duburnya. Hadith sahih ditakhrijkan oleh al Turmuzi

12. Pengamal Seks Abnormal


Golongan ini termasuk kalangan yang bernafsu terhadap binatang dan tergamak melakukan hubungan jenis dengan binatang .

13.. ”Al-Mannan” atau pemberi yang suka mengungkit-ungkit pemberiannya; baik lelaki mahupun perempuan.



عن ابي ذر رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ثلاثة : ( لايكلمهم الله يوم القيامة , ولايزكيهم , ولهم عذاب أليم ) فقالها رسول الله صلى الله عليه وسلم ثلاث مرار , فقلت : خابوا وخسروا من هم يارسول الله قال: المنان والمنفق سلعته بالحلف والمسبل ازاره ) اخرجه مسلم



Abu Zar meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: “ Tiga orang Allah tidak akan bercakap-cakap dengan mereka. Allah tidak akan membersihkan mereka daripada dosa (dan noda) malah disiapkan untuk mereka seksa yang sangat pedih. Baginda mengulang prasa itu tiga kali. Lalu (kata Abu Zar) aku pun menambah, malang , kecewa dan rugilah mereka ; siapakah mereka itu wahai Rasulullah?. Beginda menjawab al Mannan atau orang yang suka mengungkit-ungkit pemberiannya, orang yang melariskan barang jualannya dengan sumpah (palsu) dan orang suka melabuhkan pakaiannya ( kerana-menunjuk- nunjukan kekayaan ).

Hadith di takhrijkan oleh Muslim


14. Orang suka menunjuk-nunjuk kekayaan dengan pakaian labuh menyapu tanah dan berjalan di muka bumi dengan angkuh atau



المسبل إزاره المختال في مشيته



“Orang melabuh-labuhkan pakaian (menunjuk-nunjuk kekayaan dengan sikap boros) yang berjalan dengan cara bermegah-megah dengan diri sendiri.”

15. Penjual yang melariskan barang jualannya dengan cara berdusta dan membohong




عن ابي ذر رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ثلاثة لايكلمهم الله يوم القيامة , ولا يزكيهم , ولهم عذاب أليم : المسبل إزاره , والمنان , والمنفق سلعته بالحلف الكاذب ) أخرجه مسلم في كتاب الإيمان



Abu Zar meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda :

Tiga orang Allah tidak akan bertutur kata dengan mereka. Allah tidak akan membersihkan mereka dan untuk mereka disediakan azab yang sangat dahsyat… penjual yang melariskan barang jualannya dengan sumpah palsu.

16.Isteri yang tidak berterima kasih terhadap suami



عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( لاينظر الله إلى امرأة لاتشكر لزوجها وهي لاتستغني عنه ) صحيح أخرجه النسائي وصححه الالباني



Abdullah Bin Omar R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. pernah bersabda: “Bahwa Allah tidak akan memandang muka isteri yang tidak berterima kasih (kufur nikmat) kepada suaminya. Pada hal dia sendiri tidak boleh tidak memerlukan kepada suaminya itu.”

Lupa makan....

Hai(mengeluh).... Lupa pula nak makan... Baru sekarang terasa lapar. Pagi tadi kat sekolah belum makn lagi, balik sekolah belum makan lagi. Sebab balik sekolah terus berhadapan dengan komputer lepas tukar baju. Hahahahax... Lepas guna komputer terus larr tidur sebab penat. Bila masuk maghrib barulah terasa lapar. Macam puasa larr pulak... Teringat yang diri ni lupa makan... Apalagi, ke dapurlah carilah makanan... Hahahahax... Pasal lupa makan tu, selalu sakit2 macam orang tua. Sakit pasal kurus. Hahahahax... :)

Amaran: Jangan jadi macam Atikah yang selalu lupa makan. Nanti dapat penyakit yang merbahaya kerana kurus.

Debat Tambah Bini

Anda teringin sangat nak berpoligami? Tetapi sanggup ke isteri anda bermadu tiga? Berdebatlah dulu untuk mendapat jawapan yang menyakinkan. Jika tidak, silap haribulan anda bakal menjadi mencetus perang besar yang mana diakhirnya kekalahan pasti jatuh ke tangan anda. Ada berani?
Al-kisah seorang suami sedang mencari-cari helah untuk membolehkan dia
berkahwin lagi..

Suami : Lelaki kawin 3 baru lah sah

Isteri : Kenapa pula?

Suami : Cuba terjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris, "satu" is one, "dua" is
two, "tiga". Isteri (is three). Baru betul dan sah!.

Isteri : Tapi abang kena faham Bahasa Inggeris, terutama tentang "singular"
dan "plural"

Suami : Berkenaan apa tu?

Isteri : Satu tu "Singular"; dua atau lebih "Plural"

Suami : Contohnya?

Isteri : One car sebagai singular, two cars sebagai plural. Apa bezanya?

Suami : Ohhh... tambah huruf "s" untuk yang plural

Isteri : Betul tu. Sama juga la untuk abang

Suami : Macam mana pula boleh sama?

Isteri : Satu isteri abang MAMPU, jika dua isteri dah jadi plural, maka
abang MAMPUS, tambah "s" je, kan ?

Lepas daripada tu, si suami tidak pernah lagi berceritakan hasratnya untuk
berkahwin lagi
--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~

Kod(E) Babi...

Ramai dikalangan kita tidak mengetahui tentang kod (E) yg berada dalam makanan samada makanan harian atau sekadar makanan ringan…

Kod makanan yang mengandungi unsur babi ialah:

Adalah tanggung jawab kita semua sebagai umat Islam untuk mengikuti syariat Islam dan juga memberitahu informasi ini kepada saudara kita yang lain.


Just Kidding...

Lee Sum Wan : Hello can i speak to Annie Wan ?

Mr Sori : Yes! u could speak to me.

Lee Sum Wan: No, i want to speak to Annie Wan!

Mr Sori : You are talking to someone! Who is this?

Lee Sum Wan : Im Sum Wan. And i need to talk to Annie Wan!
It's Urgent.!

Mr Sori : I know u are someone and u want to talk to anyone!
But whats this urgent matter about?

Lee Sum Wan : Well just tell my sister Annie Wan that our
brother was involved in an accident. Noe Wan
got injured and now Noe wan is being sent to the
hospital. Right now Avery Wan is going to the
hospital.


Mr Sori : Look if no one was injured and no one was sent to the
hospital from the accident that isnt an urgent matter!
You may find this hilarious but i dont have time for
this!!!


Lee Sum Wan : You are rude. Who are you?

Mr Sori : I'm Sori.

Lee Sum Wan : You should be sorry. Now give me your name!

Mr Sori : I'm Sori!!

Lee Sum Wan : I dont like your tone of voice Mr and i dont care,
give me your name!

Mr Sori : Look lady, I told you already Im Sori! Im Sori!! Im
SORI !!! you didnt even give me your name!

Lee Sum Wan : I told u before im Sum Wan! Sum Wan!!! You
better be careful my father is Sum Buddy. And
my uncle holds
a very big position in the co. He is
Noe Buddy.


Mr Sori : Oh im so scared (sarcastically). Look i dont care about
ur uncle he's a nobody. Everybody thinks his top dog
and holding
an important position in the company.


Lee Sum Wan : No Avery Buddy just married my aunt. And
Avery Buddy doesn't work there.

Mr Sori : Like i said i dont care which one of ur aunt screws
everybody and i also know that not everybody works
here!
Jeez!!!

Lee Sum Wan : Wheech Wan is my sis!

Mr. Sori : I dont know which one is ur sis! Why in gods name u
think i do!? Look i got work to do and if im feeling
mischievious
I 'll broadcast it on the P.A system saying.
"Attention, someone called and said that anyones
brother just got involved in an accident. But not to

worry no one got injured and no one was sent to the
hospital. But everyone is going to the hospital

anyways. The father maybe a somebody but if u're
their uncle, u're a nobody. "how bout that!?

Toot... .Toot... .Toot... ...

Lawak Kartun

Atikah dapat kartun ni dari kawan mail....
Let's enjoy it!!!

Click gambar untuk pembesaran

Peringatan dari PDRM

Tips menghalang jenayah seperti yang diberi oleh Polis DiRaja Malaysia:

  1. Jangan biarkan anak-anak tidur di ruang tamu seorang diri (Mereka mungkin menggunakan anak sebagai tebusan).
  2. Kunci atau sorokkan semua pisau-pisau yang terdapat di dapur sebelum tidur (Kesemua kes kecurian di dapati pisau hilang dan menurut polis mereka akan mencari pisau dahulu sebelum mencuri bertujuan untuk melindungi diri mereka).
  3. Sekiranya terdengar/terlihat paip air di luar rumah terbuka pada tengah malam (pukul 12 ke atas), jangan keluar rumah untuk menutup paip tersebut kerana ini adalah taktik terbaru mereka di mana mereka telah menunggu diluar pintu rumah untuk masuk (Kes terbaru berlaku di Dungun dan PJ).
  4. Beritahu anak-anak sekiranya hendak ke tandas (jika tandas jauh) di waktu tengah malam, kejutkan ibubapa untuk bersama mereka.
  5. Jangan simpan barang-barang kemas di dalam almari baju (Cara lama...).
  6. Bawa alarm kereta bersama semasa tidur, kalau terjaga tengah malam, cuba "on and off" kan balik untuk menakutkan pencuri (Menandakan kita sentiasa peka).
  7. Tekan butang merah alarm kereta anda jika anda mengesyaki pencuri sudah masuk ke dalam rumah.
  8. Sekiranya terlihat orang asing yang mencurigakan di kawasan rumah anda, sila dapatkan plet no motor/kereta mereka (Selalunya mereka ini naik motor dan mereka ni biasanya berdua, setiap kali kita lalu depan mereka, mereka akan menundukkan kepala).
  9. Pesan dengan jiran, sekiranya ada sesiapa yang datang ke rumah anda dan mengaku saudara anda bertujuan untuk mengambil barang-barang, jangan benarkan, beri nombor telefon pejabat kepada jiran supaya mereka boleh memaklumkan pada anda.
  10. Semasa tidur, pastikan handphone anda berada di sisi atau pastikan juga Cordless Phone anda berada di sisi anda ataupun sambungkan satu extension dalam kamar tidur anda. Ini memudahkan anda membuat panggilan kecemasan sekiranya anda terasa kehadiran pencuri di dalam rumah anda.
  11. Adakan senarai nombor telefon kecemasan 999 seperti polis, bomba , 991 atau sebagainya. Pastikan nombor-nombor ini disimpan dalam handphone anda. Kalau boleh, hafal nombor tersebut. Ini memudahkan anda untuk membuat sebarang panggilan telefon.
  12. Kalau berkemampuan, pasangkan alat pengesan kecurian di rumah atau automatik alarm.
  13. Lampu porch & lampu belakang rumah sebaiknya jenis automatik ,ia akan menyala bila malam, baik semasa kita ada di rumah atau pergi makan angin.
  14. Kalau perlu mengambil cuti panjang,sentiasa memberitahu jiran2 anda supaya mereka dapat membantu menyimpan surat dlm mail box. Peti surat yg penuh membantu pencuri menghidu ketiadaan tuan rumah.
  15. Kalau kawasan anda kerap berlaku kecurian, buat permohonan rasmi dari Balai Polis berdekatan supaya ada anggota polis buat rondaan yang kerap di kawasan anda.
  16. Kereta PROTON merupakan kenderaan yang paling mudah dicuri. Kalau kereta anda baru dibeli, sekurang-kurangnya anda perlu mengunci gear & stering sebelum tidur (Sebenarnya masih boleh dicuri, tetapi ia dapat membantu melambatkan pencuri).
  17. Kalau ada anak-anak perempuan, sebaik-baiknya pintu biliknya dikunci dari dalam (Sebab ada pencuri yg mengambil kesempatan seksual) dan anda perlu ada kunci pendua sekiranya berlaku kebakaran.
  18. Sekurang-kurangnya simpan kayu hoki atau baseball di bawah katil anda buat mempertahankan diri dari pencuri yang ganas.
  19. Jangan letak kunci bawah pasu bunga/mail box/alang pintu/tepi tingkap bila keluar (Pencuri dah lama tau taktik ni...). Lebih selamat beri pada jiran yang kita kenal rapat.
  20. Kalau menyewa di rumah baru, pastikan anda menukar padlock baru,kerana mungkin penyewa terdahulu masih mempunyai kunci pendua.
  21. Kurangkan pendedahan dan pergaulan anda dengan pekerja asing.

Sumber: Bukit Aman PDRM


HIDUP BERANI UNTUK GAGAL


Saya dapat tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dari blog: N ATHIRAH

Tahukah anda apakah itu "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"?

"HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" ialah keberanian kita mengharungi perjalanan hidup yang berkemungkinan akan menempuhi kegagalan.

Ada sesetengah manusia takut untuk menghadapi kegagalan. Mereka kurang keyakinan diri untuk menghadapi kegagalan dan mereka tidak menyedari bahawa kegagalan itu adalah point untuk mereka menuju kejayaan. Dalam menerima sesuatu tugasan yang diberi, kerap kali kita mendengar alasan daripada mereka yang tidak berkeyakinan bahawa mereka 'takut salah'. Hanya kerana 'takut salah' itu menyebabkan mereka tidak menemui di mana sebenarnya titik kelemahan mereka yang perlu diperbaiki.

Oleh itu, dalam apa-apa hal sekalipun, takut pada gagal itu adalah punca kejatuhan manusia. Tidak ada dalam kehidupan ini manusia yang berjaya tidak pernah menghadapi kegagalan. Jika manusia hanya menikmati kejayaan berterusan tanpa merasakan walau sedikit kegagalan, suatu hari nanti apabila mereka jatuh dalam jurang kegagalan, rasa sakit itu akan lebih teruk daripada rasa sakit mereka yang gagal dahulu barulah peroleh kejayaan. Hal ini menyebabkan sikap dan pendirian mereka akan berubah 180 darjah kerana kurangnya kecekalan di dalam hati akibat tidak pernah merasai kegagalan.

Kesimpulannya, untuk memperoleh kejayaan, perlulah "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dan akhirnya menikmati kecemerlangan dalam hidup.

Ingat!!! "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"

Artikel ini adalah untuk menyahut cabaran contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL".

Denaihati dengan berbesar hati menganjurkan contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" atas sokongan sponsor yang sentiasa bermurah hati iaitu DSGClicks, Berani Gagal Network, One Malaysia Blogshops, Anisha Online Mall dan Saudacare.

Hadiah bernilai lebih RM4,000 disediakan untuk contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"


Contest ini mudah sahaja iaitu di penghujung contest:

1. Blog yang tersenarai di sesawang pencarian google.com/ncr menggunakan page the web berdasarkan browser FireFox dengan kata kunci “HIDUP BERANI UNTUK GAGAL” pada ranking 1 – 5 akan memenangi hadiah bernilai RM400.

2. Blog yang tersenarai di sesawang pencarian google.com.my menggunakan pages from Malaysia berdasarkan browser FireFox dengan kata kunci “HIDUP BERANI UNTUK GAGAL” pada ranking 1 – 5 akan memenangi hadiah bernilai RM400. Blog yang telah menang hadiah untung ranking 1-5 google.com/ncr tidak layak untuk menang.

Tarikh tutup penyertaan Contest HIDUP BERANI UNTUK GAGAL telah ditetapkan pada jam 20.20 pm pada 20.01.2010. Pemenang untuk semua HADIAH akan diumumkan 1 minggu selepas 03.02.2010.

Kepada pembaca blog ini yang memiliki weblog sendiri, sahutlah cabaran contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dan menangi hadiah lumayan. ^-^

Jangan lupa letakkan ayat:
Saya dapat tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dari blog: Nurcahaya Atikah
(linkkan ke http://nurcahayaatikah.blogspot.com/ dan letakkan ayat ini di bahagian atas artikel anda)
Untuk makluman lanjut mengenai syarat-syarat contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL", sila click sini.

Berakhirnya Minggu Orientasi Ting. 1

Minggu Orientasi berakhir pada hari ini iaitu 8 Januari 2010. Selepas itu, kami di agihkan mengikut kelas-kelas tertentu. Pada hari Khamis yang lalu, Atikah telah mengikuti ujian lisan untuk memasuki ke kelas aliran agama. Keputusan untuk ujian itu telah diumumkan pada hari ini iaitu hari Jumaat. Atikah telah memasuki kelas aliran agama iaitu kelas 1 Hibiscus. Selepas mengetahuinya, Atikah berasa amat gembira kerana kelas Hibiscus adalah kelas yang pertama bagi SMK Mutiara.

Minggu Orientasi di SMK Mutiara




Bersama dgn Tuan Pengarah



Bilangan pelajar Ting. 1 melebihi 200 orang pelajar

Hari ini adalah hari yang ke-3 Atikah bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Mutiara. Selama 3 hari ini, Atikah dan pelajar tingkatan 1 yang lain telah mendengar taklimat di Dewan Semarak, SMK Mutiara selama seminggu.